The Infona portal uses cookies, i.e. strings of text saved by a browser on the user's device. The portal can access those files and use them to remember the user's data, such as their chosen settings (screen view, interface language, etc.), or their login data. By using the Infona portal the user accepts automatic saving and using this information for portal operation purposes. More information on the subject can be found in the Privacy Policy and Terms of Service. By closing this window the user confirms that they have read the information on cookie usage, and they accept the privacy policy and the way cookies are used by the portal. You can change the cookie settings in your browser.
W niniejszym artykule zaprezentowano różne rozwiązania projektowe i techniki podwieszania mostów na pylonie. Przeanalizowano zastosowanie różnych materiałów konstrukcyjnych do budowy małych, średnich i dużych mostów. W przypadku słupów betonowych skupiono się na prefabrykacji zbrojenia, podkreślając jej zalety.
Artykuł zawiera analizę stanu technicznego mostu w Karczewie pod względem jego przydatności użytkowej - zaprezentowane zostały wyniki obliczeń jego aktualnej nośności. Zaproponowane jest także wzmocnienie belek głównych obiektu za pomocą taśm z włókien węglowych oraz system odwodnienia wraz z instalacją skrzynek retencyjno-rozsączających dobrany tak, aby spełniał wymagania stawiane tego typu obiektom.
Żeby wygrać spór dotyczący umowy w sprawie zamówienia publicznego, trzeba pamiętać o wielu rzeczach - spory takie rządzą się bowiem specyficznymi zasadami, a strony takiego sporu muszą nie tylko zwracać uwagę na kwestie z zakresu prawa cywilnego, ale również prawa zamówień publicznych i prawa administracyjnego. Jeśli wykonawca nie przywiązuje zbytniej uwagi do specyfiki takiej sprawy, trudno mu będzie...
Takiej budowy jeszcze w Polsce nie było. 60-metrowe przęsła z 42-metrowymi awanbekami przesuwają się po podporach i od zachodniego przyczółka mostu zmierzają do wschodniego. Rzadko jeszcze stosowana w Polsce metoda nasuwania podłużnego robi wrażenie na specjalistach. Ogromne awanbeki, wsuwające się właśnie nad DK nr 19, zaciekawiają wszystkich kierowców przejeżdżających trasą Lublin - Rzeszów. Tak...
W elementach lub w częściach elementów konstrukcji, w których podczas użytkowania występują największe naprężenia rozciągające, wprowadza się uprzednio siły ściskające (sprężające). Powstaje w ten sposób tzw. beton wstępnie sprężony.
W realizowanych ostatnio kontraktach drogowych w budownictwie infrastrukturalnym właściwości betonów mostowych specyfikowane są głównie według dwóch norm - klasy wytrzymałości i według PN-EN 206-1 (1) oraz pozostałych właściwości, takich jak: mrozoodporność, wodoszczelność i nasiąkliwość według PN-B-06250 (2). W artykule tym skupiono się na wymaganiach w stosunku do nasiąkliwości betonu przeznaczonego...
Przez pojęcie "zielonych mostów" rozumie się rozwiązania architektoniczne stwarzające możliwość migracji dzikich zwierząt, mimo istnienia autostrad. Jednak budowa takich mostów musi być poprzedzona wnikliwą analizą życia dzikich zwierząt w bardzo szerokim zakresie po to, aby owe mosty były przez nie akceptowane. W niniejszym artykule autor przedstawia doświadczenia budowania zielonych mostów...
Most nazywany bywa Mostem Kontrowersji (9), Mostem Calatravy, Czwartym Mostem na Kanale Grande, a najrzadziej oficjalną nazwą - Mostem Konstytucji. Kładka nie zapewnia możliwości przejścia przez nią osobom niepełnosprawnym i ludziom z wózkami dziecięcymi. Stalowo-szklana, częściowo przeźroczysta konstrukcja, pomalowana na czerwono (a nie na biało, który to kolor jest standardowy dla mostów Santiago...
Czy globalne doświadczenia firmy pomagają utrzymać wypracowaną pozycję na rynku w kryzysowych sytuacjach? Na te i wiele innych pytań w rozmowie z Anną Górską odpowiada prezes polskiego oddziału firmy Sika - Maciej Horaček.
W artykule przedstawiono wyniki badań wpływu domieszek SP, AEA, AFA, VMA na wytrzymałość na ściskanie i charakterystykę porowatości wg PN-EN 480-11 stwardniałego betonu samozagęszczonego. Wykonano także badania współczynnika trwałości DF wg CEN/TR 15177- beam test. Rezultaty badań wykazały, że wymienione domieszki znacząco wpływają na wspomniane rezultaty badań.
Duża liczba inwestycji drogowo-mostowych, jakie pojawiają się ostatnio w Polsce, wymaga od producenta betonu, specyfikującego oraz wykonawcy robót coraz większej świadomości czy też szukania nowych rozwiązań.
Rozwój technologii daje dzisiaj wręcz nieograniczone możliwości kształtowania konstrukcji obiektów mostowych, które dzięki temu można realizować jeszcze szybciej i lepiej. Idea stosowania elementów prefabrykowanych sama w sobie jest zorientowana na skrócenie czasu realizacji inwestycji poprzez zastosowanie uprzednio wyprodukowanych w wytwórni elementów.
Problemy z dotychczas produkowanymi urządzeniami dylatacyjnymi skłoniły autora do opracowania nowatorskich rozwiązań. Ze względu na zmiany geometryczne w obrębie szczeliny dylatacyjnej każdego mostu należało dostosować się do każdej sytuacji indywidualnie. Wynalezienie trzech różnych zasad działania tych urządzeń pozwoliło na zbudowanie trzech różnych dylatacji, przeznaczonych dla mostów budowanych...
W artykule przedstawiono specyfikę projektowania i wykonywania deskowań przy betonowaniu konstrukcji z betonu samozagęszczałnego. Omówiono uwarunkowania projektowania deskowań ze względu na zwiększone parcie boczne mieszanki samozagęszczalnej. Przedstawiono najważniejsze problemy wykonania deskowań ze względu na konieczność uwzględnienia specyficznych właściwości reologicznych mieszanki samozagęszczalnej...
Set the date range to filter the displayed results. You can set a starting date, ending date or both. You can enter the dates manually or choose them from the calendar.